Přihlásit Registrace

Prihlásit se k Vašemu účtu

Uživatelské jméno *
Heslo *
Zapamatovat

Vytvořit účet

Pole označená (*) jsou povinná.
Jméno a Příjmení
Uživatelské jméno *
Heslo *
Potvrzení hesla *
Email *
Potvrzení emailu *
Dnes je : Čtvrtek, 20.09. 2018
a svátek má : Oleg
Jak si udržet pravidelnou jógovou (či meditační)  praxi
 
 
katerina buresova joga sedme nebePomalu se nám přiblížilo jaro, což je současně jedno
z nejkrásnějších období roku, ale i čas, kdy nejvíce praktikujících začne
ustupovat od svých novoročních předsevzetí a přestávají tak pravidelně
navštěvovat svou jógovou podložku. Na začátku roku jsme hezky nastartovali.
Koupili si permanentku od jógového studia, jógamatku, nebo meditační polštářek
a rozhodli se, že letos budeme praktikovat každý den, nebo alespoň několikrát
týdně. Pár týdnů nám to vydrželo, ale pak ouha, místo na jógu jsme šli
s kamarády na večeři, místo ranní meditace jsme si posunuli budík a
rozhodli se, že si dáme své sezení až zítra. Ať už se vám děje přesně tohle,
nebo ne, domnívám se, že každý, kdo se rozhodl se pravidelně věnovat práci se
svým tělem a myslí, dříve či později narazí na to, že možná bylo náročné začít,
ale ještě těžší je si pravidelnou praxi udržet.
 
 
Jelikož praktikuji přibližně 8 let a mnoha takovými momenty
jsem si osobně prošla, ráda bych vám navrhla pár možností, jak se s nimi
vyrovnat a úspěšně je překlenout. Z následujících tipů si můžete vybrat
několik, jeden, anebo žádný. Je samozřejmě nejlepší najít si svoji vlastní
cestu. Mě ale vždycky hodně pomohlo, když tu byl někdo, kdo mě nějakým svým
zvykem, nebo myšlenkou k praxi inspiroval, zvláště když se mi na podložku
vůbec nechtělo. Jóga samozřejmě znamená mnohem víc, než sled jógových pozic, o
tom jste si jistě již mnoho přečetli v článcích tohoto časopisu i jinde.
V tomhle článku se ale budeme ale zabývat především fyzickou praxí. Stejné
principy pak ale můžete využít pro svou meditační praxi. Dle mého názoru mají
obě největší účinek v momentě, kdy se jim, alespoň na pár minut, věnujete
každý den. 
 
 
1.      
Mějte na čem stavět, aneb silné základy
 
 
Pokud je vašim cílem taková
ásanová, nebo meditační praxe, která vás bude provázet celý život, taková, která
vám pomůže se stávat lepším, veselejším, pohodovějším a zdravějším člověkem,
pak je třeba mít pevné základy. Jak to ale poznat? Pokud jste v józe
úplnými nováčky a ještě jste neprošli žádným uceleným kurzem, je to něco, co
bych vám vřele doporučila. Nejlepší je sehnat si reference a pak si vybrat
takového učitele, který vám osobně sedne. Stejně dobrou, nebo možní i ještě
lepší cestou, je zaplatit si alespoň několik soukromých lekcí. Praxe zahrnující
jógové pozice by nám, z fyzického hlediska, především měla pomoci
odstranit zlozvyky, které jsme za léta nasbírali.  Chodíme v botách, tak už neumíme dobře
používat chodidla, hrbíme se u počítačů a naše páteř přestává mít zdravý tvar,
netrávíme tolik času pohybem, jako když jsme byli děti a naše klouby už nejsou
tak zvyklé se hýbat. Věřím tomu, že když začnete s jógovou praxí, měli
byste se dřív nebo poději cítit tělesně líp. Pokud se to neděje, je na čase
prozkoumat proč. V tom vám může pomoci kurz, kde se techniky pozic
postupně rozebírají a učí se správné provedení (které může pro různá těla,
vypadat kapku odlišně).
 
 
2.      
Mějte s čím pracovat – o pravidelnosti 
 
 
Různé styly jógy pojímají praxi různými způsoby. Já věřím
tomu, že je neocenitelně skvělé, když víte co dělat, když si chcete, nebo
potřebujete dát praxi doma, v hotelu, nebo kdekoliv se nacházíte. Jelikož
pro jógovou praxi potřebujete jen své tělo, něco na sebe a jógovou podložku (a
někdy ani to ne), tak můžete cvičit kdekoliv a kdykoliv. Byla by tedy škoda,
kdyby se vaše praxe omezovala jen na dny, kdy máte čas zajít do jógového
studia. Například v ashtanga józe pracujeme s tím, že se snažíme
cvičit 6 krát v týdnu, vyjma úplňků, novoluní a času periody. Existuje zde
přesně daný sled pozic, takže nemusíte přemýšlet o tom, co budete dělat. Z daného
sledu můžete použít třeba jen pár minut, tedy dát si pár pozdravů slunci a
závěrečnou relaxaci. A tady se dostáváme k velice důležitému bodu –
pravidelnosti. Stejně jako v ásanové, tak v meditační praxi se
doporučuje praktikovat každý den, téměř bez ohledu na okolnosti. Vyhradit si
nejlépe pravidelný čas, kdy se postavíte nebo posadíte na podložku. Je jedno,
že je to třeba 5, nebo 10 minut. Prostě se každý den uvolíte věnovat tenhle
krátký čas, a po stanovenou dobu nebudete dělat nic jiného. Žádné čtení zpráv,
vaření čaje, sledování videjí. Když pak víte co dělat, většinou začnete pár
úvodními pohyby a tělo pak jakoby samo pokračuje. Doporučila bych vám stoupat
si na podložku pokaždé bez očekávání. Pokaždé s myšlenkou, že uděláte pár
pozdravů slunci, nebo jakýchkoliv pohybů, kterými začíná vaše praxe, a dál se
necháte překvapit. Když se totiž budete nutit vydržet za každou cenu, stane se
z toho činnost, kterou už časem nebudete chtít dělat.  Je krásné sledovat, jak je na tom naše tělo
každý den jinak, a my si prostřednictvím těch několika minut (nebo delší doby)
můžeme vypěstovat vnímavost k tomu, co tělo ten den potřebuje, aby se
cítilo dobře. 
 
 
Další dobrou pomůckou pro domácí praxi, je najít si místo,
kde budete cvičit. Stejně jako s pravidelností v čase i tady pomůže
vytvořit pocit rituálu. Když pak tady budete mít svou podložku, nebo meditační
polštářek, tak čím déle zde budete praktikovat, tím více vás místo bude
k praxi samo lákat. Klidně si můžete vytvořit i malý rituál – před každou
praxí zapálit svíčku, mít tady fotku svého učitele, nebo předměty, které vás
uklidňují, nebojte se zapojit fantazii.
 
 
 
 
 
3.      
Sangha, neboli váš jógový kmen
 
 
Další velkou pomůckou v jógové
cestě, jsou lidé, kteří vědí, co prožíváte. Nevím, jak to máte vy, ale mě se za
dobu co praktikuji, poněkud změnil okruh lidí, se kterými se stýkám. Jelikož
chodím spát brzy a brzy i vstávám, neláká mě alkohol, ani povídání o ničem, ze
života mi v podstatě zmizeli lidé, se kterými jsem se vídala kvůli chození
na večírky. Když jste ve fázi, kdy vaše tělo zatím nedokáže pochopit určitou
jógovou pozici, snažíte se každý den vydržet pár minut na meditačním polštářku,
nebo máte radost, že se vám díky jógové praxi změnilo vidění světa, je báječné,
mít to s kým probrat. Ať už jsou to lidé, které potkáte na jógových
seminářích, ve svém studiu, či kurzu, nebo na sociálních sítích, sdílení vašich
radostí a strastí vám jistě pomůže vydržet. Navíc je skvělé najít si pár
přátel, se kterými si můžete zacvičit, případně si v pozicích vzájemně
pomáhat. Někdy není nic lepšího, než když máte na praxi klid a jste jen sami se
sebou, ale často přítomnost dalšího člověka motivuje k tomu, abyste to
nevzdali po pár minutách.
 
 
 
 
 
4.      
Učitel, zdroj moudrosti a motivace
 
 
O dobrých základech jsme mluvili
už na začátku, s nimi je ale úzce spojen i výběr vhodného učitele. Velice
se mi líbí myšlenka, že učitele si máte vybírat podle jeho žáků. Pokud vidíte,
že k němu chodí lidé se sebou spokojení, vyrovnaní, takoví, které praxe
baví, pak bych vám ho určitě doporučila. Učitel ale nemusí být takový, kterého
vídáte každý den. Díky sociálním sítím máme k dispozici kontakt
s nezměrným počtem inspirativních lidí. Pokud potřebujete pokaždé trochu inspirovat
a motivovat, tak si najděte třeba na Instagramu někoho, kdo vám je sympatický a
dělí se se světem o světlé i stinné stránky své praxe. Pak, kdykoliv byste měli
chuť praxi vynechat, můžete se nechat povzbudit, a dát tomu alespoň chviličku,
která pomůže tomu svoji chvilku na jógamatce nevynechat. A třeba se
z chviličky stane mnohem víc <span style="font-family:Wingdings;
mso-ascii-font-family:Calibri;mso-ascii-theme-font:minor-latin;mso-hansi-font-family:
Calibri;mso-hansi-theme-font:minor-latin;mso-char-type:symbol;mso-symbol-font-family:
Wingdings">J
 
 
5.      
Praxe spojená s příjemnými zážitky a novými
zkušenostmi
 
 
Třeba jste teď ve fázi, že
cvičíte každý den, ale máte pocit, že už vám to nic nedává. Že už vám to
nepřináší takovou radost jako dřív. Pak je nejvyšší čas věnovat sami sobě dárek
a vyrazit na nějaký workshop, jógový, či meditační víkend, nebo ještě lépe
retreat.  Ze svých zkušeností, i ze
zkušeností svého okolí vím, že když věnujete den, víkend, nebo ještě lépe
týden, či měsíc jen praxi a ničemu jinému, vždycky se dějí téměř magické
posuny. Najednou všechno chápete lépe, vidíte z nové perspektivy a máte na
čem pracovat. Když je takový pobyt spojený ještě s tím, že jste
v prostředí kde je vám dobře, třeba u moře, nebo v horách, tenhle
benefit se ještě znásobí.  Navíc zde
můžete potkat spoustu stejně naladěných lidí, a pokud ještě nemáte svou sanghu
– čili bandu lidí, kteří vidí svět stejně jako vy, tak tohle je cesta k ní.
Učit se novým věcem je navíc cesta ke svěží a mladé mysli, takže vzdělávání by
ideálně nemělo nikdy přestat.
 
 
6.      
Ještě něco
 
 
Určitě si najdete ještě další způsoby, jak praktikovat každý
den. Já jsem třeba jeden čas měla v autě skvělou hořkou čokoládu, kterou
miluji. Abych si ji mohla ráno dát, musela jsem dojít do garáže a když už jsem
tam byla, tak už jsem dojela do shaly a dala si tam u svého učitele ashtangovou
praxi. Dalším pomocníkem může být i to, že občas pravidla, která jste si kolem
praxe vytvořili, naopak porušíte. Místo ráno si dáte praxi večer, změníte
místo, budete cvičit venku. Základem je jen to, že je potřeba najít důvod, proč
praktikovat. Dostat se do bodu, kdy cítíte, že tohle vám dělá z dlouhodobého
hlediska dobře. Protože pokud tenhle pocit nenajdete, tak se celoživotní praxe
nejspíš vybudovat nedá. Já ale pevně věřím, že jóga je v nějaké formě
vhodná a prospěšná pro každého, takže pokud jste ještě ten svůj benefit
nenašli, prosím hledejte dál, zkuste jiné styly, jiné učitele, zkuste se
otevřít všem možnostem ke zlepšení. Jóga totiž může přinést tolik skvělého, že
to rozhodně má cenu.
 
Kateřina Burešová - napsáno pro časopis Jóga DNES